top of page

הגירה לפורטוגל - מספרים, תהליכים, אתגרים ומה שביניהם

השיח לגבי הגירה נמצא בראש סדר היום בפורטוגל. כדאי להכיר מקרוב את המשמעויות עבור מי מכם שנמצאים בתהליך. במיוחד אם אתם בעלי אזרחות ישראלית בלבד.

הגירה לפורטוגל הפכה לנושא מרכזי בשיח המקומי והבינלאומי, עם עלייה משמעותית באוכלוסיית המהגרים ובמקביל קשיים במערכת הטיפול בהם. בשנים האחרונות, פורטוגל הפכה ליעד מבוקש למהגרים, כאשר המספרים מראים עלייה של 33% ב-2023 בלבד. אך על רקע העלייה במספר המהגרים, התברר שמערכת ההגירה הפורטוגלית, הכוללת את הסוכנות להשתלבות, הגירה ומקלט (AIMA), מצויה במצב קשה, מה שגורם לעיכובים בטיפול בתיקים ולאי שביעות רצון בקרב עובדים ומהגרים כאחד.


להרחבה בנושא רילוקיישן לפורטוגל, מוזמנים לקרוא את המדריך המלא לרילוקיישן.


המצב הנוכחי: עלייה חדה בהגירה

מספר המהגרים החוקיים בפורטוגל חצה את רף המיליון בשנת 2023, מה שמציין עלייה חדה לעומת 781,247 בשנת 2022. גידול זה משקף את פורטוגל כמדינה אטרקטיבית למהגרים צעירים (25-44 שנים), אשר מחפשים הזדמנויות תעסוקה ולימודים. ההגירה תורמת להתחדשות הדמוגרפית והגידול בכוח העבודה במדינה, מה שמספק יתרונות כלכליים ברורים למדינה, אך גם מציב אתגרים ניכרים.


האתגרים של AIMA: תשתית במצב של "כאוס"

הסוכנות החדשה, AIMA, שקמה במקומה של שירות ההגירה והגבולות (SEF), נאלצת להתמודד עם כמות עצומה של כ-400,000 תיקים ממתינים לעיבוד. מציאות זו, בשילוב עם מחסור בכוח אדם מקצועי ומאומן, יצרה עומס עבודה חסר תקדים, אשר מתבטא בשביתות והפגנות מצד העובדים. לדברי נציגי האיגודים המקצועיים, המצב מוגדר כ"כאוס", עם חוסר בכוח אדם ניהולי, תנאי עבודה קשים והעדר תהליכי עבודה ברורים.


בתגובה למשבר, הממשלה הפורטוגלית הכריזה על פתיחת מרכזי שירות חדשים בפריסה ארצית החל מחודש ספטמבר, כאשר המרכז הגדול ביותר יהיה ממוקם בליסבון. יוזמה זו צפויה להקל על העומס הנוכחי ולעזור בהתקדמות הטיפול בתיקים, אך אתגרי כוח האדם נותרו משמעותיים. בנוסף, הממשלה הבטיחה חיזוק כוח האדם ב-AIMA עם 300 עובדים חדשים, לפחות עד יוני 2025.


המצב הנוכחי, על כל אתגריו, מייצר גם הזדמנויות חדשות במגוון תחומים.

עסקים הקשורים לשירותי הגירה, ייעוץ משפטי ותמיכה סוציאלית מרחיבים את פעילותם ומציעים פתרונות מותאמים למהגרים החדשים. תחום הנדל"ן גם הוא מושפע מאוד, בעקבות הביקוש הגובר לרכישת דיור והשקעות על מנת להגביר את הזיקה למקום של מהגרים חדשים.

בנוסף, התחום הטכנולוגי במערכת הציבורית בפורטוגל מחפש נואשות פתרונות - העוסקים בתחום יכולים להציע פתרונות חדשניים שיכולים לשפר את היעילות של המערכת, כגון פיתוח מערכות לניהול תיקים אלקטרוניים ושיפור תהליכי האוטומציה בשירותי הגירה. תחומים נוספים, כמו חינוך ושירותי בריאות, נערכים גם הם בהתאם כדי לתת מענה לגל המהגרים.


בהתבסס על המציאות הנוכחית, נראה שהתמודדות עם העומס הגדול תדרוש זמן ומשאבים רבים.

במידה והמדינה תצליח לעמוד באתגר זה, היא תוכל למצב את עצמה כיעד אטרקטיבי יותר למהגרים ומשקיעים, מה שיתרום משמעותית לכלכלה המקומית ותואם במידה רבה גם את האג'נדה הכלכלית של הממשלה החדשה. במידה והקשיים ימשיכו, המחוקק הפורטוגזי יצטרך לפעול בדרכים אחרות על מנת לייצב את רשויות ההגירה ואת הנטל הכלכלי שהמצב יוצר עבור תושבי פורטוגל.


לעסקים ויזמים זרים המעוניינים להתרחב לפורטוגל, מומלץ לעקוב מקרוב אחר התפתחות תשתיות ההגירה ולהיות מוכנים לשינויים רגולטוריים שעשויים להתרחש בקרוב.

ההזדמנויות בתחום ההשקעות, בפרט בנדל"ן, בטכנולוגיה ובשירותים למגזר הציבורי והפרטי, עשויות להיות מבטיחות מאוד בטווח הבינוני והארוך. חשוב לשמור על קשרים עם גופים מקומיים וארגונים לא ממשלתיים, אשר יכולים להציע תמיכה ושירותים מותאמים לניהול התהליכים הבירוקרטיים.

בסופו של דבר, פורטוגל מציגה כיום תמונה מורכבת ומלאת אתגרים, אך יחד עם זאת גם שפע של הזדמנויות לכל מי שיודע לזהות ולנצל אותן. חשוב מאוד לשקול את מרכיב אשרות השהייה עוד בטרם קבלת ההחלטות ולעקוב אחר התפתחויות בנושא.


להרחבה בנושא רילוקיישן לפורטוגל, מוזמנים לקרוא את המדריך המלא לרילוקיישן.

Comments


Untitled design_edited_edited.jpg

הזדמנויות הזהב של פורטוגל 
אצלכם במייל!

הירשמו לניוזלטר שלנו והישארו מעודכנים בתוכן הכי עסקי בפורטוגל!

ההרשמה התקבלה בהצלחה

bottom of page