top of page

יותר משתלם לעשות טוב - מימון לעסקים ירוקים בפורטוגל

יזמים ואנשי עסקים שרוצים להצליח בפורטוגל – גם אם אתם בשלב הרעיון או בשלבים מתקדמים יותר, אפשר להתחיל בשאלה כמה עקרונות הקיימות הם חלק מהחזון והאסטרטגיה של העסק שלכם?
אם כן, מה אפשר להוסיף ולשפר? אם לא,האם זה הפחד שזה לא יהיה משתלם?
אנחנו כאן כדי להראות לכם מעל לכל צל של ספק שזה הזמן הנכון לעסקים ופרוייקטים ירוקים בפורטוגל.

יותר ויותר ברור שעסקים שמשלבים קיימות כחלק בלתי נפרד מהאסטרגיה שלהם מרוויחים יותר מעסקים שנשארים מאחור (1).

מחקרים מראים שזה משתלם לכלול קיימות כחלק אינטרגלי מהאסטרטגיה של העסק: יש יותר ויותר ביקוש לעסקים ברי-קיימא, במיוחד בקרב דור ה- Z, חברות גדולות מחויבות  לדיווח פעילות שהיא מעבר לכלכלית, ומודעות רחבה יותר לגבי ההשפעה של העסק על הסביבה והחברה מפחיתות את הסיכון לעסקים (2). 


חשוב לא ליפול בפח של שטיפה ירוקה (greenwashing) שבו חברה מצהירה הצהרות "ירוקות" שנשמעות טוב, אבל לא מבוססות במציאות או מסיטות את תשומת הלב מפעילות אחרת מזהמת. 

חברות שעושות את זה מתמקדות על פרסום ורווח ולא הטמעה של עקרונות אמיתיים שטובים לעסק, לסביבה ולחברה. לדוגמה, H&M, חברת האופנה המהירה השוודית, מצהירה על חלק מהבגדים שלה שהם מתחשבים בסביבה, אבל נמצא ש-60 אחוז מההצהרות הירוקות שלה הן מטעות(3). 





פורטוגל מחוייבת לפיתוח בר-קיימא


בשנים האחרונות האיחוד האירופאי עובר שינוי משמעותי ביותר בתחום הקיימות דרך ה-Green Deal ושורת חקיקה נרחבת בתחום.

רגולציה חדשה מחייבת עסקים רבים לדווח על השפעת העסק על החברה והסביבה לצד הדיווחים הכלכליים. עסקים באיחוד האירופאי והרבה כאלה שעובדים איתם צריכים לשלב את נושא הקיימות באסטרטגיה ופעילות שלהם. 


כמו מדינות אחרות בדרום אירופה, פורטוגל פגיעה במיוחד למשבר האקלים. משנות ה-70’, המדינה חווה עלייה בטמפרטורות וירידה בכמות המשקעים  (4) . בנוסף, מפלס הים עולה בהדרגה ויש  שריפות יער, שהסיבה העיקרית שלהן היא אמנם התנהגות אנושית, אבל תנאי האקלים היבשים הם  גורם משמעותי בהתפשטות השריפות (5). 

האתגרים האלה הובילו את הממשלה הפורטוגזית למחוייבת לקיימות והמדינה מדורגת במקום ה-18 מתוך 166 מדינות ב-Sustainable Development Goals (SDGs) של האו"ם.

אלה 17 יעדים לשנת 2030 שמתמקדים בפיתוח בר קיימא ומכסים המון מדדים ממיגור העוני, שווין מגדרי, חינוך, משבר האקלים, תעשיה, תשתיות וחדשנות ועוד (6).

אחד היעדים העיקרים של המדינה הוא הוא להגיע לאפס פליטות פחמן עד 2045 (7) – בעיקר דרך הפחתת השימוש בדלקי מאובנים ומעבר לאנרגיה מתחדשת ופיתוח  של התחבורה הציבורית.


דירוג היעדים של פורטוגל - SDGs (מקור: https://dashboards.sdgindex.org/profiles/portugal)
דירוג היעדים של פורטוגל - SDGs (מקור: https://dashboards.sdgindex.org/profiles/portugal)

סכום ענק מושקע בפיתוח בר-קיימא במדינה 


היוזמה Portugal 2030 היא הסכם בין האיחוד האירופי למדינה שמקדם את הכלכלה המקומית באמצעות 23 מיליארד אירו דרך תוכניות שונות ומימון פרוייקטים (8). 

לתוכנית יש יעדים שאפתניים לתמוך בפיתוח תוך כדי התחשבות בסביבה ובאוכלוסיות השונות במדינה.


פורטוגל 2030 - מתכניות הפיתוח המובילות במדינה
פורטוגל 2030 - מתכניות הפיתוח המובילות במדינה

היוזמה מאגדת בתוכה את התוכניות הבאות:

  • קיימות 2030 (Sustentável 2030) – התוכנית מתמקדת בפעולה ירוקה וקיימות עם השקעה של 3.1 מיליארד יורו ודגש על תגובה למשבר האקלים והמעבר לכלכלה ירוקה, כמו דה-קרבוניזציה ותמיכה ביעד של אפס  פליטות נטו עד 2045.

  • ים 2030 (Mar 2030) – השקעה של 393 מיליון אירו תמיכה בדייג בר-קיימא, מגוון ביולוגי, דה קרבוניזציה ואנרגיה יעילה. 

  • תחרות 2030 – (Compete 2030) מוקדשת לחדשנות ודיגטליזציה, כולל מעבר לאנרגיה מתחדשת ובניית יכולות עם השקעה של 3.9 מיליארד יורו.

  • אנשים 2030– (Pessoas 2030) – עם השקעה של 5.7 מיליארד דולר ומיקוד בשילוב חברתי, בניית ידע וכישורים, שוויון מגדרי ומוקדשת בעיקר לאזורים הפחות מפותחים, אבל גם עם הקצאה לליסבון ואלגרבה.


בנוסף, כל מחוז במדינה מקבל הקצאה נוספת המוגדרת לפיתוח תחומים בבחירת המחוז.



הצעד הבא לעסק שלך


מרלן דה אוליבריה טינוקו, מנכ"לית חברת Lisboa Investment - שתומכת ביזמים ובעלי עסקים בקבלת מימון כחלק מהתוכנית קיימות 2030  והזדמנויות נוספות, משתפת שכדי לקבל מימון צריך מספר מס מקומי (NIF) לבעלי העסק ולעסק עצמו, נוכחות עסקית מבוססת בפורטוגל, ותמיכה מרואי חשבון, ותנאים נוספים אחרים.  עפ"י מרלן, מסתמן שכ- 4.5 ביליון אירו יהיו זמינים למטרות האלה, בעיקר משנת 2024 עד אפריל 2025 , וזוהי הזדמנות מדהימה לפעול בתחום.



מאוד עוזר להכיר את רמת המחוייבות של המדינה לקיימות ואיפה היא עדיין מתקשה להשיג את היעדים  שלה.

חשוב שנוכל בתור אזרחים במדינה לתמוך ביעדים האלה כמיטב יכולתנו. כיזמים ובעלי עסקים יש לא מעט הזדמנויות עסקיות וחברתיות ומחוייבויות שכדאי להבין ולהפנים כדי להצליח במדינה ולתרום לחיים טובים יותר עכשיו ולדורות הבאים. 


הכותב, אסף צ'סנר, יועץ קיימות וחבר קהילת העסקים של בורטוקלה.




מקורות/סימוכין


2. World Economic Forum. Why sustainability is crucial for corporate strategy. https://www.weforum.org/agenda/2022/06/why-sustainability-is-crucial-for-corporate-strategy

3. Greenwashing examples for 2023 & 2024 | Worst products & brands The Sustainable Agency..

4..  IPCC, 2023: Climate Change 2023: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change  First. Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC);  from: https://www.ipcc.ch/report/ar6/syr/

5. Climate change research and policy in Portugal. WIREs Climate Change. 

6. Implementing the SDG Stimulus. Sustainable Development Report 2023: Sustainable Development Report 2023  http://www.tara.tcd.ie/handle/2262/102924

Comments


Untitled design_edited_edited.jpg

הזדמנויות הזהב של פורטוגל 
אצלכם במייל!

הירשמו לניוזלטר שלנו והישארו מעודכנים בתוכן הכי עסקי בפורטוגל!

ההרשמה התקבלה בהצלחה

bottom of page